Verjaardag, uitgaan in Belville en OP SAFARI! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ester Olsthoorn - WaarBenJij.nu Verjaardag, uitgaan in Belville en OP SAFARI! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ester Olsthoorn - WaarBenJij.nu

Verjaardag, uitgaan in Belville en OP SAFARI!

Blijf op de hoogte en volg Ester

09 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallootjes!

Mijn verjaardag vieren in Zuid-Afrika was leuk! Er werd voor me gezongen in het Afrikaans, ik kreeg drukkies (knuffels) van iedereen en werd overal gefeliciteerd (: 's Avonds zijn we met een clubje uit eten geweest bij Gecko, een restaurant hier in Wellington. Het was een hele toffe dag!

Op vrijdag na werk zijn we (Cormandre en ik) naar Belville gereden, naar Skye. We gingen die avond uit in een club. Maar niet zomaar een club, een best sjieke club. De dresscode was dan ook 'dress and heals' voor de dames en 'black tie' voor de heren. Oftewel, ik zou de hele avond moeten gaan staan op hakken.. En nu draag ik op zich best wel eens hakken, maar ik ga er nooit op stappen want dat kunnen mijn voeten simpelweg niet aan haha. Zo'n twee uur zijn we bezig geweest met haar en make-up. Maar het resultaat mocht er zeker zijn! Op naar de club. Het zag er heel tof uit, maar voelde me eerst niet helemaal op mijn gemak. Het zag er heel strak uit, de kroonluchters hingen aan het plafond, alle dames met gekrulde haren, korte jurkjes en mega hoge schoenen, en alle heren strak in pak. Maar gelukkig waren we met een toffe club mensen. Ik heb het zowaar volgehouden om de hele avond te dansen op hakken, maar mijn voeten deden goed zeer de volgende dag! Het was een hele leuke avond, met goeie herinneringen!

En toen, zaterdag, was het eindelijk zo ver, SAFARI! Op de heenweg naar Worcester reden we over de baaikloof. Dat is een weg door de bergen heen, je hebt er onwijs gaaf uitzicht. Maar ik heb nogal hoogtevrees, dus daar zat ik, lichtelijk misselijk in de auto haha. In Worcester aangekomen reden we naar Fairyglen, de plek waar we op safari zouden gaan. We gingen de ontvangstlounge binnen, en het zag er direct geweldig uit! Andrew, onze gids, stelde zich aan ons voor en we checkten in. Er werd ons uitgelegd hoe we bij onze chalet moesten komen, want we zouden hier ook overnachten. Op weg naar onze chalet. We reden door een automatisch hek waar spanningskabels voor en na gespannen waren. Toen we door dit hek waren gereden beseften we ons dat we tussen de dieren door naar onze chalets moesten rijden. We keken onze ogen uit, maar zagen nog weinig dieren. Toen we een stukje verder reden zagen we een groep gazelles, we waren door het dolle heen haha!

Aangekomen bij onze chalet vielen onze monden open. Het zijn houten chalets, met een zwaaibank op de veranda en uitzicht op de savanne, dus vanuit je chalet kun je de dieren bekijken. We gingen naar binnen, en WOW wat zag het er goed uit! Heel Afrikaans (duh..) en overal dierenprinten. Strak en netjes, heel erg tof! Na al onze spullen uit te hebben gepakt besloten we een stukje te gaan lopen. In de verte konden we de neushoorns en de zebra's zien staan. Onderweg kwamen we ook langs een verblijf waar een krokodil in zit. We kwamen Andres tegen in een truck. Achterop had hij balen hooi. Hij vertelde ons dat hij op de savanne, voor onze chalet, wat hooibalen neer zou gooien zodat de dieren onze kant op kwamen en we ze van dichtbij konden bekijken. En dat lukte! Zebra's, elanden (een veel groter soort dan hoe wij ze in Nl kennen) en de neushoorns kwamen op de hooibalen af. We waren zo onder de indruk van deze mooie dieren! Andrew vertelde het een en ander over ze.

Daar zaten we, voor onze chalet met uitzicht op geweldig mooie dieren. Tijd voor het diner. Hiervoor moesten we terug naar de ontvangst lounge dus weer door de dieren heen richting de lounge. We waren de enige gasten die zouden overnachten, en dus ook de enigen die het diner zouden nuttigen. Het was ZO lekker! Er werd heel goed voor ons gezorgd! Soepje vooraf, kip met groente als hoofdgerecht en een pudding als dessert. We zaten nokkie vol. Toen wat souvenirs gekocht, want hee dat hoort erbij als je op zo'n plek bent! En terug naar onze chalet. Geprobeerd een vuurtje te stoken. Alle lucifers en aanmaakblokjes waren op, maar helaas weigerden de blokken hout om vuur te vatten.. Helaas pindakaas. Gelukkig was er een heater in de chalet dus hoefden we geen kou te leiden. Want het was er koud, baie koud! Er lag een behoorlijk pak sneeuw bovenop de bergen die fairyglen omringen. Even wat TV gekeken en gedouchd en toen heerlijk naar bed.

De volgende dag onze spullen ingepakt en om 8 uur naar de lounge om te ontbijten, wederom waren we weer de enigen. De keuze was reuze! Eieren, croissants, muffins, ook na deze maaltijd zaten we weer goed vol. Toen kwam Andrew ons zeggen dat het tijd was voor de safari. Samen met een moeder en zoon uit Zuid-Afrika en een meisje (dat bij hen hoorde) uit Duitsland klommen we in de grote kar. Jep, we waren dus maar met zijn vijven. Als eerste langs de buffels. Wist je dat dit de gevaarlijkste dieren zijn van de 'Big5'? Dat komt omdat buffels aanvallen zonder enige waarschuwing van te voren. Fairyglen heeft drie mannetjes, in een afgezonderd hok. Dit komt omdat ze niet zo lief zijn voor de andere dieren.. Ze hebben zelfs een nijlpaard omgebracht die in het park leefde. De hoorns van deze buffels zijn zo dik, dat er niet eens een kogel doorheen komt.

Toen reden we verder en in de verte zagen we het dier staan die ik het liefste van allemaal van dichtbij wilde zien, de olifant. Inmiddels is deze olifant zo gewend aan de safarikar dat wij op twee meter afstand van hem stonden en hij gewoon rustig doorging met eten. Wat een ontzettend gaaf, groot en vooral indrukwekkend dier om van dichtbij te zien. Olifanten zijn banger voor insecten dan voor andere dieren, als een insect hen steekt in de slurf raken ze compleet in paniek. Wist je dat een olifant wel 22(!!) maanden zwanger is van haar kalf?

Toen reden we door naar de leeuwen. Fairyglen heeft 6 leeuwen. Deze zijn verdeeld in twee groepen. Elke groep heeft 1 leeuw en 2 leeuwinnen. Ook de leeuwen zijn gescheiden van de savanne, ivm de andere dieren. We gingen het verblijf binnen in de kar. Ik was eerlijk gezegd lichtelijk nerveus, stel dat er wat gebeurt..? Het hele verblijf was voorzien van hekken en stroomdraden. Maar Andrew verzekerde me dat we veilig waren, na eerst een grapje te maken dat leeuwen dol zijn op Hollanders.. Dusss. Maar wauw, wat zijn ze mooi! De leeuwinnen hier zijn nogal dik, dat komt omdat ze niet hoeven te jagen op hun prooi, maar het vlees 'kant en klaar' het hok in word gegooid. We vroegen waarom ze geen levende dieren in het hok zetten, maar dan komt het park in de problemen met dierenrechten en de wet. Wat opzich logisch is.

Na deze dieren tijd voor een kopje thee. Hierna reden we de savanne uit en reden we een ander stuk land in. Hier konden we vrij lopen. We gingen een mega waterval bekijken. Eerst moesten we zelf een soort beekje oversteken. Andrew had hier al over verteld maar ik dacht dat hij een grapje maakte. Maar niet dus.. Schoenen uit, sokken uit en lekker door het koude bergwater naar de overkant. Maar het maakte het avontuur alleen maar toffer! De waterval was gigantisch, echt te gek! Op de terugweg naar de kar weer door het stroompje heen, wat best stom is omdat je voeten net weer warm zijn na de eerste keer.

We reden door naar de andere leeuwen. Dit verblijf gingen we niet in, we konden om het verblijf heen lopen. Een van de leeuwinnen lag op een meter van het hek, een hele goede plek om gefotografeerd te worden! We naderden en ze bleef vredig liggen. Heel wat kiekjes werden gemaakt! Toen kwam het mannetje haar kant op. Samen gingen ze op nog geen halve meter van het hek liggen. Ook dit leverde mooie kiekjes op! Het is geweldig tof om zo dicht bij een leeuw te kunnen zijn. Ze zijn zo prachtig, vooral de man.

We waren inmiddels over onze tijd heen (3 uur safari) maar we hadden nog niet alle dieren gezien dus Andrew nam ons gewoon nog even mee haha. Op naar de zebra's. Wist je dat een zebra zwart met wit is, en niet wit met zwart? Dat komt omdat als je alle haren van een zebra af zou scheren, hij een zwarte huid zou hebben. Ook gaan de strepen van een zebra vaak niet door tot de hoeven, maar vervagen ze. Op fairyglen hebben ze een zebra met strepen tot aan zijn hoeven, een prachtbeest. De soort die ze hier hebben is bruin-witte zebra's. De zwart-witte zebra's zijn een zeldzaam soort.

Op weg naar Higgins en Lady, de neushoorns. Deze neushoorns dragen een triest verhaal met zich mee. In 2011 drongen jagers het Fairyglen reservaat binnen. Toen hebben zij Higgins en Lady beschoten met (een overdosis) verdovingsmiddel. Toen ze eenmaal buiten westen waren hebben de jagers de hoorns afgezaagd. Maar niet alleen het stuk wat je ziet. Ze hebben de hoorns tot op het bot afgezaagd. Dat heeft lelijke wonden veroorzaakt. Nadat ze de hoorns te pakken hadden zijn ze weggegaan en hebben de dieren voor dood achter gelaten. Higgins en Lady zijn een van de weinige neushoorns die een jager aanval hebben overleefd, en de mensen van Fairyglen zijn daar zo dankbaar voor! Nu, drie jaar later, zie je nog steeds de grote littekens op hun neus, waar hun hoorns horen te zitten. Het is zo goed om te zien dat deze neushoorns het hebben overleefd, en dat ze dol zijn op elkaar! Andrew reed achter ze aan, Higgins en Lady besloten een stukje te gaan lopen. Maar Higgins draaide zich met een ruk om en schoot een stukje vooruit. Als teken naar ons om hem niet te storen en te blijven waar we waren. Machtige dieren, neushoorns! Er was een witte vogel (naam weet ik niet.. Neushoornvogel?) die de hele tijd met de dieren meeloopt. Deze vogel eet de insecten die op de neushoorns zitten. De reden waarom deze neushoorns 'white rhinos' heten is omdat wij Hollanders vroegen de mond omschreven als 'wijd'. Toen kwamen de Engelsen naar Zuid-Afrika en dachten dat het 'white' was, als in de kleur. Vandaar dat je de soorten 'white rhino' en 'black rhino' hebt!

Toen nog langs de gnoe's. Deze dieren hebben hun naam te danken aan het geluid dat ze maken. Het klinkt als 'gnoe'. Ze doen je heel erg denken aan de scene in the Lion king, als ze allemaal voorbij rennen terwijl de kleine Simba naar beneden valt.

En toen zat onze safari er al weer op! Het was ZO gaaf! En ik ben zo blij dat we het gedaan hebben! Na de safari kregen we nog een lunch, wederom weer heerlijk. Ook kregen we een boekje waarin het hele verhaal word verteld van Higgins en Lady, inclusief foto's. Fjoe, dat is niet makkelijk om te lezen/zien! Ik hoop dat ik alles heb verteld, maar ik heb zo veel gehoord en gezien dat ik vast iets vergeet ;-)

Ik zal wat foto's van de safari toevoegen!

Dit was het weer voor deze keer,
ajuutjes!

• 09 Juli 2014 - 14:19

Patricia:

Wat een leuk verhaal Es! Super gaaf dat je op safari bent geweest, door de manier van schrijven zit ik bijna zelf in de safari :).
    Geniet nog maar lekker in Afrika, hier regent het al 2 dagen :(.

Liefs

• 09 Juli 2014 - 14:47

Netty Van Oosten De Roode :

Hallo Ester weer zo een mooi reisverslag enheb er van genoten !!overweldigend allemaal om meete maken hè en gelijk ook een mooi verjaardag kado erbij .ga nog even geniet want de tijd is alweer zo voorbij. Groetjes !!!

• 09 Juli 2014 - 14:59

Marleen:

Prachtig om te lezen! Zo mooi om te lezen hoe jij geniet daar in Zuid Afrika! Boffen ook met zo'n vriendin.

• 09 Juli 2014 - 20:38

Toos Hofstede:

Wat genoot ik weer van je verhaal Ester.
    Kijk al weer uit naar het volgende!

veel groetjes, Tchau Toos.