Slakken eten, vakantie tijd, dansen en Franschoek. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ester Olsthoorn - WaarBenJij.nu Slakken eten, vakantie tijd, dansen en Franschoek. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ester Olsthoorn - WaarBenJij.nu

Slakken eten, vakantie tijd, dansen en Franschoek.

Blijf op de hoogte en volg Ester

01 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Aloha, daar ben ik weer!

Ik open deze blog met een verhaal.. Er was eens een meisje die nog nooit slakken gegeten had. En hier ook geen enkele behoefte toe had aangezien ze bij het woord slak aan zo'n glibberig, slijmerig diertje dacht. Dit meisje had een vriendin. Samen gingen ze uit eten. De vriendin ging naar het toilet en bestelde twee voorgerechten, gefrituurde champignons en kip. Toen ze terug kwam van het toilet kwam de ober, en hij zei 'de champignons en de kip, eet smakelijk'. Dus het meisje en haar vriendin aten de champignons en de kip. Tot de ober weer terug kwam en vroeg hoe de ''kip'' was (jep, hij maakte met z'n vingers die haakjes gebaren)! Toen wist het meisje ineens wat haar vriendin gedaan had. Oke genoeg verhaal, ik was dus het meisje en Cormandre de vriendin. En jep, ze had slakken besteld en aan de ober gevraagd of hij wilde zeggen dat het kip was, zodat ik het zou eten. En het proefde niet vies, integendeel. Maar toen ik eenmaal wist dat het slakken waren kreeg ik ze niet meer door mijn keel! Cormandre lag in een deuk.. Gelukkig kon een van ons er nog om lachen.. Ik ben de afgelopen twee weken nog drie keer (haha oeps..) bij dat tentje wezen eten, en elke keer glimlachte de betreffende ober van oor tot oor.. Heb ik weer..

Vorige week kwam de grote nicht van Esethu mee naar Abba Khaya, ze wilde me graag ontmoeten. Samen met Esethu hebben we een brief geschreven aan (mijn) ome Jan, tante Marleen en Amber. Esethu is een bijzonder meisje!

De kids bij Abba Khaya waren lekker pittig. Terwijl ik met Esethu een brief zat te schrijven waren de andere meisjes zowel nieuwschierig als beledigd dat zij geen brief mochten schrijven. Het was geen kwestie van niet mogen, legde ik hen uit, maar zij kennen de situatie en de personen in kwestie niet. Nou, dat ging het ene oor in en het andere oor uit. Want ik was oneerlijk eeeen Esethu kreeg een cadeautje eeeen zij niet eeeen en en.. Fjoe! Ik heb hen kort uitgelegd wat de situatie is, maar de grote monden bleven komen.. Toen heeft een van de andere teachers ze eruit gezet.. 'gaan jullie maar even buiten spelen'. Maar toen ik van de huiswerk kamer naar voren liep zaten ze alledrie (de meisjes) binnen, twee van hen huilden.. Een van de teachers had met ze gepraat.. Dat ik hier ben voor hen, niet betaald krijg, zelf alles moet betalen. Dat ik hier ben omdat ik het leuk vind om met hen te werken. En dat ik dus zo'n attitude niet verdien. Dat kwam goed bij ze binnen, een voor een biedden ze hun excuses aan. Dus ik heb nog even met ze gesproken , dat we het leuk moeten hebben met elkaar en dat we dat samen moeten doen, en dat was een deal (: Alleen een van de meisjes bleef maar huilen. Uiteindelijk kwam eruit waarom, ze wist niet dat ik hier maar voor een periode was en uiteindelijk weer weg zou gaan, terug naar huis toe. Sjoe, dat deed zeer in mijn hart. Zo lief! Dus ik heb haar uitgelegd dat het echt nog wel even duurt voor ik weg ga, en dat we daar nu nog niet aan gaan denken. Gelukkig vrolijkte haar dat een stuk op!

Vorig weekend ben ik met Marietjie (van NorSA) naar Franschhoek geweest, waar zij is opgegroeid. Onderweg ernaartoe heb ik heel wat foto's gemaakt van de omgeving. Bergen overal, zo gaaf! Franschhoek is een mooi, rustig plaatsje. Een hele hoop woningen zijn omgebouwd tot winkeltjes en eetcafes, er is genoeg te zien! Ook is er een ontzettend groot park met een groot monument. Marietjie vertelde dat ze er vroeger als kind vaak kwam. Maar nu betaal je 10 rand om naar binnen te kunnen, dus veel mensen laten het. Maar het is er gigantisch mooi, en rustgevend! We hebben wat rondgelopen, wat gegeten en winkeltjes gekeken.

Van de week zijn we met Heidi, Silvanus, Phumeza, Claudia, Lucinda, Jenny, Simone en ik naar Spur geweest om te eten. Als een soort afscheidsdiner want deze week is de laatste week voor Simone en Jenny :( Het was heel gezellig!

Het internet op het center lag er afgelopen week uit. We hadden alle data verbruikt, oeps.. Gelukkig is vandaag de nieuwe maand begonnen dus kunnen we er weer tegen aan haha!

Ik heb op het moment drie vriendjes.. (Michiel weet hiervan!) Natuurlijk Michiel, en Delwayn en Gift. Twee mannekes van het center. Ohja, ze zijn beide 6 jaar, is een belangrijk detail! Haha, ze blijven achter me aanlopen, en als ik ergens ga zitten schuiven ze net zo lang tot ze naast me zitten. Te lief!

We lezen veel met de kids hier, want het leesniveau dat ze hebben is behoorlijk laag. Vaak beginnen we met een half uurtje lezen, dan een half uurtje kleuren en dan buiten spelen. Maar met een hoop kids komt een hoop kabaal! Vooral tijdens het kleuren.. 'Dat is mijn potlood! Echt niet, de mijne!' Dus hadden we wat bedacht. We verdeelden de kids in drie teams, team rood, groen en blauw. Elk team kreeg 10 punten. Als iemand van je team praat, gaat er een punt af. En dat werkte super, alle kids wilden natuurlijk winnen! Dus die strategie houden we erin!

Eindelijk ben ik naar de kapper geweest! De zijkanten zijn weer lekker kort en ik heb een pluk blauw (wat er nu, na een week alweer bijna uit is). Ik wilde eerst niet naar de kapper, maar ben toch wel blij dat ik het alsnog gedaan heb!

Heb de afgelopen twee weken best wat keren bij Cormandre overgeslapen, onwijs gezellig. Zij en ik kunnen het heel goed vinden. Vorige week had ze zo'n pech, ik lag in een deuk. Eerst morstte ze haar koffie over het bed, waarna ze alles in de wasmachine gooide en deze aanzette. Maar ze had teveel waspoeder erin gedaan dus de hele wasmachine was aan het schuimen, ik kwam werkelijk niet meer bij!

Een van de meisjes kwam vrijdag naar Abba Khaya, haar hele gezicht was opgezwollen. De week ervoor had ze ons wat plekken laten zien op haar buik en rug, maar nu waren die plekken ontzettend uitgebreid en haar gezicht was dus opgezwollen. Bij Abba Khaya achter (buiten het hek) is een soort vuilnisstort. Met een plas water (veroorzaakt door regen). Veel kinderen spelen hier in, maar het water is megavies.. Dus ik was bang dat ze daarvan iets had opgelopen. Gelukkig heeft haar moeder haar meegenomen naar de kliniek en zag ze er 's maandags al stukken beter uit.

Vrijdagavond bleef ik bij Cormandre slapen. En ik was niet de enige, ook Ilga was een loge (de kleine baby, zie foto's). Ze is super cute, maar ik heb me door dat logeer nachtje wel beseft dat ik voorlopig nog niet aan kinders begin haha. Gelukkig werd ze 's nachts maar een keer wakker, maar toch! Ik vind het heel leuk om haar op het center te zien, maar daarna mag ze lekker met mammie mee naar huis.

Afgelopen weekend was het feest! Louise werd 50! Dat werd gevierd bij Anlo en Zelna thuis, waar ik dus woon. De dresscode was 'vrolijk en een hoedje'. Marietjie had voor mij een klein zwart hoedje gekocht die ik opzette. Het huis was veranderd in een soort vintage theehuis. Het zag er zo tof uit! En iedereen had zich aan de dresscode gehouden! Het was een hele gezellige dag. 's Avonds beetje optijd naar bed, iedereen was gaar.

Zondags bij Shaun (Louises zoon) gebraaid. Ik weet niet of dat een correct word is.. 'ons gaan braai' word hier gezegd. Braai betekend simpelweg BBQ. Samen met Francel (Louises nichtje) lol gemaakt. Een van de honden wilde heel graag spelen. Maar het was een grote, nogal lompe pup van 7 maanden. Dat spelen resulteerde in een behoorlijke kras op mijn been voor mij, en een zere lip van Francel. (De hond sprong in haar gezicht) Toen weer op naar huis, samen achterop de bakkie (auto met laadklep). Oh wat een lol! En wat een kou haha!

Zoals je bij mijn foto's kunt zien was er een middag dat de meisjes van Abba Khaya zich hadden uitgedost. De afgelopen maanden hebben ze een dans geoefend en die gingen ze van de week uitvoeren. Dus hop, kleding aan en helpen met de make-up! Het was zo leuk! Deze meiden kunnen zo goed dansen, ik was heel trots op ze!

Elke dinsdag, woensdag en donderdag kunnen mensen uit de community (de buurt) een bakje soep komen halen hier bij het center. Van de week stond er weer een lange rij. Een van de vrouwen had zo'n honger, dat terwijl ze stond te wachten, ze instortte en flauw viel. Dat breekt je hart, echt. Om te weten dat iemand zo'n honger heeft dat ze ervan flauwvalt. Gelukkig kreeg ze een grote kop soep en knapte ze op.

Gisteren behoorlijk geschrokken. Vlak naast het center (buiten het hek) werden twee jongens beroofd. Iedereen stond ernaar te kijken, niemand deed iets. Dat kwam, bleek later, omdat de overvallers messen bij zich hadden. Dat zoiets gebeurd doet je toch even nadenken. Je weet dat het gebeurt, maar zo dichtbij is het nog niet eerder gekomen. Ik was dus wel een beetje nerveus. Maar deze jongens liepen 'te koop' met hun spullen. Telefoons en andere technica zo in het zicht. Iemand hier op het center vertelde dat je kon zien dat deze jongens niet van hier zijn, maar wel proberen om de straat te 'ownen'. Ze lopen erbij als 'kijk ons, wij komen hier even laten zien hoe goed we zijn'. En dat werd dus hard afgestraft. Maar nu voel ik me niet meer onveilig. Je moet hier gewoon heel goed in de gaten houden wat je doet op straat, en dus niet te koop lopen met je goed!

MORGEN BEN IK JARIG! Vierde ik mijn 19e verjaardag drie jaar geleden in Brazilie, morgen vier ik mijn 22e verjaardag hier in Zuid-Afrika!

Dit was het weer,
tot de volgende keer!
Ajuutjes!

  • 01 Juli 2014 - 14:13

    Toos Hofstede:

    Heerlijk verhaal heb je geschreven Ester, ik heb ervan genoten. Maak morgen een groot feest van je verjaardag met de kinderen ! Veel plezier! Beijos Toos.

  • 01 Juli 2014 - 15:56

    Suzanne Olsthoorn:

    Leuk verhaal weer! Hele fijne verjaardag morgen!

  • 01 Juli 2014 - 16:22

    Marleen:

    Lieve Es, wat een heerlijke verhalen weer! Zo mooi om te lezen dat je echt geniet van je avontuur! Ik twijfel er ook niet aan dat die nieuwe zus van je er voor zal zorgen dat je ook morgen weer een onvergetelijke verjaardag zult hebben! Ik ben benieuwd naar de fotos en verhalen.. We wensen je een hele fijne verjaardag. Een dikke kus alvast van Amber, Jan en mij X

  • 01 Juli 2014 - 19:09

    Joke Brons:

    Hoi Ester. Weer een nieuw verhaal. Het is een ervaring die je niet snel zal vergeten zeg. Je beschrijft je avontuur echt heel leuk. Voor morgen wens ik je alvast een hele leuke verjaardag toe. Geniet nog maar goed van alles wat nog gaat komen. Voor je het weet zit het er weer op. Gelukkig kan je dan nog wel even afkicken in Duitsland. Hihi, beetje anders maar ook leuk........ :)

  • 01 Juli 2014 - 21:58

    Jeanet Zuydgeest:

    Hoi Ester,
    wat een verhaal weer zeg. En slakken mmmmm? En dan dat stukje over soep uitdelen het lijkt wel of je in Brazilië bent, weet je nog.
    Geniet nog van je tijd daar.
    Enne alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een hele mooie dag van met al je vrienden daar.
    Verjaardagsknuffel van Jeanet en Joop

  • 01 Juli 2014 - 22:47

    Netty Van Oosten:

    Hallo Ester baje dankie voor jou mooie verslag heb er zeker van genoten en volgens mij geniet jij óók.een fijne verjaardag morgen .lieve groeten van Netty en Henk .

  • 02 Juli 2014 - 17:10

    Cathy:

    Hee Es!
    Fijn te lezen dat je naast de mooie, maar heftige dingen die je meemaakt ook nog wat gezellige ontspannen dingen kan doen.
    Geniet ervan en doe voorzichtig!
    Liefs Cathy

  • 02 Juli 2014 - 17:11

    Cathy:

    en natuurlijk heel veel plezier komend weekend :)

  • 02 Juli 2014 - 21:42

    Angelique:

    Hoi Ester,

    Leuk om jouw belevenissen te lezen !
    We missen je wel op de Westhoek hóór.

    En ... van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Nog veel plezier komende tijd !!
    groetjes, Angelique.

  • 03 Juli 2014 - 21:37

    Mariska De Schat:

    ik ken ook nog een verhaal over jou in combinatie met slakken, staat die volgende keer op je blog? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Tot 25 juli ben ik hier in het mooie, indrukwekkende Wellington, Zuid-Afrika!

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 11243

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 31 Juli 2014

Zuid-Afrika

02 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Brazilië

02 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Brazilië

Landen bezocht: