Mandela Day, Table Mountain en laatste week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ester Olsthoorn - WaarBenJij.nu Mandela Day, Table Mountain en laatste week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ester Olsthoorn - WaarBenJij.nu

Mandela Day, Table Mountain en laatste week!

Blijf op de hoogte en volg Ester

21 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Aloha lieve lezers!

Verven, verven en verven! Dat heb ik een hele hoop gedaan de afgelopen twee weken. Waar Abba Khaya eerst alleen grijze muren had, is het nu kleurrijk met bloemen en lieveheersbeestjes! Het was een behoorlijke klus, maar het einderesultaat mag er zeker zijn! In het volwassenen toilet heb ik een afrikaanse tekening gemaakt. Een stuk grond met een boom, giraffe, olifant en neushoorn. Alles in het zwart (zie foto's). Toen iemand van het center het zag, wilde ze weten of ik het oke vond om het hele toilet door te gaan met het Afrika thema. Ook dat werd een behoorlijke klus. Een ochtend alles tekenen, de volgende ochtend de eerste laag verf aanbrengen en een aantal dagen daarna de tweede laag. Ik zal foto's bijvoegen van toen de eerste laag erop zat, verder heb ik nog geen foto's.

Van Jan en Marleen Olsthoorn (mijn peetoom en peettante) had ik geld meegekregen om voor Esethu (een meisje die hier in Wellington woont, die word gesponsord door hen) iets te kopen wat ze goed kon gebruiken. Schoenen! Toen ik Esethu voor het eerst zag, had ze geen schoenen aan. Ik vroeg haar waarom, en ze antwoorde dat ze geen schoenen had. En laat de euro nou veel waard zijn hier. Samen met Cormandre naar de winkel. Niet alleen voor Esethu hebben we wat gekocht, ook voor haar neef en nichtje. En, al zeg ik het zelf, we zijn heel goed geslaagd! Voor Esethu en haar nichtje een pyjama, een paar schoenen, sokken, een trui en een broek. En voor de neef een jack. Ze waren allemaal heel blij met de spullen! Toen ik ze de volgende dag tegen kwam hadden beide meisjes hun nieuwe kleren aan (:

Vorige week ben ik met Cormandre naar Table Mountain geweest, en het was heel tof! Al voordat je de berg op gaat heb je een onwijs mooi uitzicht. Toen een ticket gekocht en met de rails naar boven. Het is een ronde rail, en de vloer draait. Dus je ziet alle kanten, heel mooi! Oke, ook een beetje misselijkmakend als je, net als ik, niet zo van hoogtes houd. Maar dat ging de pret niet drukken! In een ruime 3,5 minuut ben je boven. Op Table Mountain (Tafelberg, googlen!) kun je heel tof rondlopen en natuurlijk veel foto's schieten! Het is heel rustgeven om boven op de berg te zijn. Helemaal als je wat verder weg loopt, en er dus steeds minder mensen zijn. Na zo'n twee uur boven te zijn geweest gingen we weer met de rails naar beneden. Even wat gegeten en natuurlijk even shoppen!

Mandela Day, dat was afgelopen vrijdag. Nelson Mandela zijn verjaardag. De president van Zuid-Afrika had iedereen in het land opgeroepen om 67 minuten (want 67 zat in het celnummer van Mandela) iets goeds te doen. Dus ook wij hier bij Norsa. Het plan was om een recycling project te openen. Dat zou om 11:00 gebeuren en dan zouden we met alle kids, handschoenen aan en vuilniszakken mee, de straten van New Rest (de buurt) gaan opruimen. We kregen hulp van zo'n 50(!) mensen van de police academy. Omdat zij al eerder als 11:00 waren gearriveerd begonnen zij alvast met de straten op te ruimen. Volgens plan werd om 11:00 geopend. Toen pakte ik de box handschoenen om uit te delen aan de kids. Ik had effe beter moeten nadenken.. Zodra de kids doorhadden dat ik de handschoenen had kwamen ze met z'n allen op me af. Ze duwden me nog net niet omver. Gelukkig pakte iemand de box over, maar ook zij werd beladen onder de kinderen. Na toegesproken te zijn stonden de kinderen uiteindelijk in een rij en kregen ze de handschoenen. Na een kwartier bezig te zijn met opruimen kwam de regen met bakken uit de lucht vallen. Iedereen schoot alle kanten op om een schuilplaats te zoeken. Het zag er naar uit dat het niet ging stoppen met regenen dus zat er niets anders op dan iedereen te bedanken en ze naar huis te sturen. Ondanks dat was het idee onwijs goed!

Nog maar vier nachtjes, dan vlieg ik al weer terug naar Nederland. En ik jok als ik zeg dat ik er niet naar uit zie. Hoewel ik het hier gigantisch naar mijn zin heb gehad, en bijzondere mensen heb ontmoet, ben ik klaar om weer naar huis te gaan en daar mijn leven weer op te pakken. Wat Zuid-Afrika mij geleerd heeft? Om niet te denken in wat je niet kunt, maar te bedenken in wat je wel kunt doen en wat je wilt doen. Sommige mensen hier hebben zo weinig, een huis zonder electriciteit, geen geld om te eten. En natuurlijk denkt iedereen wel eens aan deze mensen. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat als je hier geweest bent, en het met eigen ogen hebt gezien, dat het een onwijze impact maakt. In zekere zin heeft deze reis me veranderd. Ik ben niet een compleet ander mens, maar ik denk wel meer na over dingen. Kleine dingen en grote dingen.

Lieve lezers, dit was mijn laatste blog hier vanuit Wellington, Zuid-Afrika. Iedereen een hele fijne week, en tot zaterdag Nederland!

Ajuutjes!

  • 23 Juli 2014 - 09:54

    Jeanet:

    Hoi Es, ja het zit er alweer bijna op maar wat heb je weer veel mee gemaakt. En wat een mooie woorden schrijf je in het laatste stukje. Eerst al je ervaring in Brazilië en nu dus Zuid Afrika. Ga nog onwijs veel genieten van de laatste dagen en een hele goede terug reis. We zien elkaar ongetwijfeld weer in Schipluiden.
    Liefs Jeanet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ester

Tot 25 juli ben ik hier in het mooie, indrukwekkende Wellington, Zuid-Afrika!

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 11241

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 31 Juli 2014

Zuid-Afrika

02 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Brazilië

02 Juli 2011 - 24 Juli 2011

Brazilië

Landen bezocht: